Efekt synergii zakupowej

Wraz z końcem sierpnia nadszedł koniec letnich wyprzedaży, dlatego to najlepszy moment, aby omówić efekt synergii zakupowej. Strategia ta została wypracowana przez moją osobę na podstawie obserwacji rynku zakupów, a także doświadczenia zawodowego zdobywanego przez lata. I choć pojęcie synergii zakupowej jest obecne w literaturze, to w znaczeniu jakim zostanie dzisiaj przedstawione nie istnieje. Innymi słowy jest to moja autorska wizja dokonywania zakupów przez klienta indywidualnego.

Efekt synergii zakupowej

Czym jest efekt synergii zakupowej?

Zacznijmy od początku. Z greckiego “syn” oznacza “razem”, a słowo “ergon” — dzieło, działanie. Tak więc, efekt ten oznacza proces współdziałania czynników (co najmniej dwóch), doprowadzający do uzyskania większego efektu w łącznej interakcji, niż od efektu ich pojedynczego działania. Przenosząc definicje do świata zakupów efekt synergii uzyskamy w sytuacji, gdy podczas pojedynczego zakupu równocześnie wykorzystamy wiele czynników wpływających na finalną redukcje ceny. Aby jeszcze dokładniej zobrazować jak definicja pochodząca z encyklopedii zarządzania wpisuje się w oszczędności zakupowe przeanalizujmy przykład pochodzący z grudnia 2016 roku. Każdy z nas wie, że końcówka grudnia to początek wyprzedaży. Ponadto sprzedający są świadomi, że wydając pieniądze na prezenty, nie jesteśmy skłonni wydawać ich jeszcze więcej po świętach. W tym miejscu postawmy sobie pytanie: czy to możliwe, aby kupić produkt przeceniony o 70 i więcej %? Wykorzystując efekt synergii zakupowej tak 😊

Przykład: Jak obniżyłem cenę zakupu o blisko 70%?

Przeanalizujmy poniższy przykład dotyczący zakupu wody toaletowej dla mężczyzn w sklepie internetowym ABC.

  1. Cena bazowa naszego produktu wynosi 149 zł (100% ceny).  W związku z rozpoczęciem wyprzedaży grudniowych cena spada do poziomu 119 zł (obniżka o 20%) Jest to pierwszy poziom synergii zakupowej, który jak zapewne przyznacie niezbyt znacząco zachęca do zakupu.

  2. Równocześnie system płatności obsługiwany przez firmę master card wprowadza promocję 40% obniżki dla wszystkich zakupów w sklepie internetowym ABC dla każdej płatności przy użyciu portfela internetowego masterpass. To kolejny poziom synergii zakupowej, który pozwala obniżyć płatność do poziomu 71,40 zł. Taka cena zadowoli już nie jednego klienta, ale efekt synergii zakupowej pozwala na jeszcze większą redukcje.

  3. Trzeci poziom polega na wykorzystywaniu programów lojalnościowych szczególnie w sytuacji, gdy do punktów podstawowych oferują one punkty bonusowe. W omawianym przypadku jeden z najpopularniejszych programów – payback, oferował +1000 punktów za zakupy w sklepie internetowym, którego dotyczy zakup wody toaletowej. 1000 punktów odpowiada wartości 10 zł. Finalnie schodzimy do poziomu 61,40 zł.

  4. Ostatni – czwarty poziom efektu synergii zakupowej polega na wykorzystaniu promocji bankowych, które pozwalają nam na obniżenie ceny od 2 do 5%. Najprościej rzecz ujmując bank zwraca nam pieniądze za płatności kartą. Jeśli zastanawiasz się jakie podmioty finansowe oferują obecnie takie rozwiązania przejdź do kategorii promocje bankowe.

Jaką finalnie otrzymujemy cenę za zakup oryginalnej wody toaletowej, która posłuży nam zapewne przez najbliższy rok? Tytułową cenę bazową obniżyliśmy do poziomu 58 zł.  Musicie przyznać, że robienie zakupów przy tak dużych obniżkach naprawdę się opłaca. Jeden z amerykańskich milionerów powiedział kiedyś, że robienie zakupów w cenach standardowych a nie podczas wyprzedaży jest zwykłym marnotrawstwem. Trudno się z nim nie zgodzić, tym bardziej, że wyprzedaż to pierwszy stopień synergii zakupowej, który rozpoczyna „lawinę” redukcji cen. Na koniec chciałbym zaprezentować ogólny model strategii w postaci tabeli. Pamiętajmy, że nie zawsze będzie możliwe wykorzystanie każdego stopnia przedstawionej koncepcji. Nie zmienia to jednak faktu, że sama świadomość istnienia poniższych mechanizmów zapewne poszerzy Waszą wiedzę w zakresie zakupów odzieży, AGD RTV, czy innych produktów, których wyprzedaże dotyczą w największym stopniu. Nie dajmy się również zwariować, ponieważ zakupy mają być przyjemnością samą w sobie.

Napisano w Zakupy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*