Czy spotkałeś się kiedyś z japońska metodą sterowania produkcją o nazwie „Kanban”? Jeśli w swojej pracy zawodowej miałeś kiedykolwiek do czynienia z Lean Manufacturing zapewne to pojęcie nie jest Ci obce.  Zanim jednak przeniesiemy tą koncepcje do świata oszczędności zacznijmy od samej genezy pojęcia. Słowo kanban w wolnym tłumaczeniu można przetłumaczyć jako „spis widoczny”. W pierwotnym znaczeniu (w języku japońskim) oznacza ono również: szyld, tabliczkę z napisem informującym oraz billboard. Zapoczątkowany w latach 50tych w Japonii system Kanban przechodził różnego rodzaju transformacje i w dniu dzisiejszym pojęcie to znacznie ewaluowało. Aktualnie koncepcja ta to między innymi system informacyjny, system planowania, i kontroli czynności i zadań produkcyjnych. A wszystko to, aby każdy krok procesu był realizowany idealnie na czas – bez postojów, bez zbędnego przemieszczania się pracowników itp. (japońska filozofia „Just in time”). No dobrze, ale jak japońska metoda zarządzania zapasami może nam pomóc w realnym uzyskaniu oszczędności?

Zapewne podczas dokonywania codziennych zakupów spotkałeś się z promocjami typu: 3 w cenie 2, 2 w cenie 1. Idąc dalej niektóre produkty jak np. pasta do zębów X była po prostu oferowana w korzystnej cenie. Dla przykładu załóżmy, że cena została obniżona z 7,99 na 4,99 zł. Przy kupnie 3 opakowań oszczędzasz realnie 12 zł. Zapewne wiele osób uzna to za niewielką oszczędność, ale jeśli będziesz pamiętać o efekcie synergii zakupowej, a także o tym, że tego rodzaju promocje dotyczą wielu produktów, całościowo uzbiera się znacznie więcej. W naszych rozważaniach wykorzystam wspomnianą już wcześniej pastę do zębów. Pojęcie Kanbanu oznacza między innymi spis widoczny, tak więc skupimy się na tym, aby zbudować zapas chemii domowej (kanban). W praktyce nie oznacza to nic innego jak wizualizacje wspomnianych zapasów, co obrazuje poniższe zdjęcie. Za każdym razem gdy poziom kanbanu zejdzie do pozycji 3 (kolor czerwony) konieczny jest zakup pasty bądź innego produktu w korzystnej cenie wykorzystując promocje typu 3 w cenie 2 bądź po prostu chwilową redukcje stawki. Zanim produkt z poziomu trzeciego zostanie całkowicie zużyty zdążysz uzupełnić zapasy. Natomiast w sytuacji, gdy masz większą rodzinę zalecam uruchomienie sygnału do zakupu na poziomie 3 i powiększenie kanbanu do poziomu 4 (w omawianym przypadku cztery pasty do zębów).

Podsumowanie

Czy konieczne jest obklejanie szafek kolorowymi kartkami z numerami poziomów 1,2,3 w naszych łazienkach? Oczywiście, że nie, realnie użytkownik jest w stanie stwierdzić na jakim poziomie posiada zapasy zaglądając każdorazowo do miejsca przechowywania produktów. Natomiast wizualizacja zawsze będzie nam pomagać w skutecznym monitoringu. Omawiana strategia znajdzie zastosowanie wszędzie tam gdzie produkty mają długą datę ważności, a więc w przypadku chemii domowej, kosmetyków, artykułów spożywczych takich jak: kawa, herbata czy słodycze. Finalnie zostawiam każdemu z Was decyzje w jakim dużym stopniu chce wdrożyć Kanban. Zdaje sobie sprawę, że niektórzy mają kredyty, duże rodziny i w takiej sytuacji oglądają oni każdą złotówkę z obu stron. Na moim blogu będę sukcesywnie wskazywał wiele strategii pomniejszających koszty zakupów i największe efekty (obniżki nawet o 50 i więcej %) uzyskamy tylko w sytuacji gdy zostaną one wdrożone kompleksowo.

Kategorie: Zakupy

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *